سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات مهندسی برق و کنترل

در این وبلاگ می توانید مطالب کاربردی در مورد برق، کنترل و ابزار دقیق و بخوانید و سوالاتتون را مطرح کنید

نحوه ساخت تابلو برق صنعتی

 

هدف اصلی استفاده از تابلو برق صنعتی، افزایش ایمنی، کنترل دقیق، بهبود بهره‌وری، کاهش خطا و مشکلات فنی و در نتیجه کاهش هزینه ها، در محیط‌های صنعتی است. این تابلوها بر اساس نیازهای خاص هر صنعت و تجهیزات مورد استفاده طراحی و ساخته می‌شوند و باید با استانداردهای ایمنی و الکتریکی مربوطه سازگار باشند.

بر این اساس، مراحل ساخت تابلو برق صنعتی را می توان به شرح زیر بیان کرد:

ساخت بدنه تابلو برق صنعتی

1.      طراحی تابلو برق

ابتدا طرحی دقیق و مهندسی شامل ابعاد، مواد استفاده شده، نقشه‌های الکتریکی و مکانیکی و دیگر جزئیات فنی مربوط به تولید تابلو برق و مطابق با استاندارهای آن و با توجه به نیازها و توقعات مشتری مانند توان مورد نیاز، تجهیزات مورد استفاده، اتصالات و نحوه کنترل تجهیزات ارائه می‌شود.

این نکته را باید مد نظر قرار داد که ابعاد تعیین شده در طراحی و ساخت بدنه تابلو برق باید با قطعات نصب شده داخل آن تناسب داشته باشد. به گونه ای که اپراتور تابلو برق در زمان کار بر روی آن امکان دسترسی به تمام قطعات داخلی را داشته و در صورت نیاز قادر به اضافه کردن قطعات جانبی باشد.

2.      برش کاری تابلو برق

در این مرحله، ابتدا نقشه‌های طراحی شده به کمک نرم‌افزارهای مهندسی به دستگاه‌های برش منتقل و از تجهیزات و دستگاه‌های خاص شامل ماشین‌های برش CNC، لیزر و پانچ و برش هیدرولیکی برای جداسازی و شکل‌دهی قطعات فلزی استفاده می‌شود.

3.     خم کاری در تابلو برق

در این مرحله، ورقه‌های فلزی برش خورده برای اتصال به یکدیگر با استفاده از دستگاه‌های خم‌زنی به شکل‌های مورد نیاز خم می‌شوند. این دستگاه‌ها می‌توانند به صورت دستی یا اتوماتیک ورقه‌های فلزی با انواع ابعاد و زوایای گوناگون را خم کنند. تجهیزات و دستگاه‌های مناسب هم‌چنین، تجربه و مهارت کارگران در این مرحله بسیار مهم است.

4.     جوشکاری در تابلو برق

 فرایند جوشکاری با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات گوناگون شامل دستگاه‌های جوشکاری قوسی، جوشکاری گازی، جوشکاری تیگ، جوشکاری میگ و ... ، ورقه‌ها به یکدیگر متصل می‌کند. هر یک از این روش‌ها برای شرایط و نوع مواد خاصی مناسب هستند و باید با دقت و توجه به جزئیات فنی انجام شوند.

پیش از آغاز جوشکاری، ورقه‌های فلزی باید آماده شده، سطح آن‌ها تمیز شود و شرایط جوشکاری از جمله جریان، نوع الکترود یا سیم جوش و دمای مناسب تنظیم شود.

5.     فلزکاری تابلو برق

ابتدا بدنه تابلو باید از هر گونه آلودگی، روغن، چربی و ذرات غیرخالص پاک شود. این کار با استفاده از مواد شوینده و پاک‌کننده صورت می‌گیرد. سپس نقاط ضعیف بدنه تابلو برق شناسایی و تقویت می‌شوند تا از خرابی و آسیب در مراحل بعدی جلوگیری شود.

6.     پرداخت کاری تابلو برق

 در این مرحله بدنه تابلو برق صنعتی با استفاده از ابزار و تجهیزات مخصوص، پرداخت می‌شود. این کار باید با دقت و تخصص بالا انجام ‌شود تا در مرحله رنگ، پوشش کاری به صورت یکنواخت و بدون نقص بر روی بدنه اعمال شود. با انجام فلزکاری، بدنه تابلو برق صنعتی از طول عمر و کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

7.     پوشش دهی

 پس از فلزکاری سطح، بدنه تابلو برق صنعتی با استفاده از روش‌های مناسب رنگ‌آمیزی مانند گالوانیزه، کروم‌پلاستیک و ... که بر اساس نیاز و محیط کاری انتخاب می‌شود؛ پوشش داده می‌شود تا از خوردگی و سایر آسیب‌ها محافظت شود.

از رنگ‌های ساده برای تابلوهای فضای باز و رنگ‌های چرمی برای استفاده در محیطهای بسته استفاده می‌شود. پودر رنگ، داخل دستگاه رنگ‌پاش ریخته و با برق 20 کیلوولت، باردار شده و سپس به زمین متصل می‌شود تا عمل پاشش انجام شود.

سپس قطعه رنگ شده از چنگک، آویزان می‌شود تا رنگ خود را بگیرد. پس از آن قطعات نیمه خشک به کوره منتقل شده تا با حرارت 180 درجه سانتی گراد و به مدت زمان 20 دقیقه به صورت کامل، خشک ‌شوند.

8.     مونتاژ اسکلت داخلی تابلو برق

 تمام قطعات مورد نیاز اسکلت تابلو برق شامل درب، پنل‌ها، قفل‌ها، برچسب‌ها و قطعات دیگر آماده شده سپس، به ترتیب مشخص و با توجه به جایگاه خود در بدنه به دقت به یکدیگر متصل می‌شوند.

البته در مونتاژ بدنه بعضی از سوراخ کاری‌ها به دلیل تغییرپذیری ساختمان قطعات و دقت نسبی پانچ زنی مرحله فلزکاری نیز انجام می‌شود.

با انجام این مراحل، ساخت بدنه تابلو برق صنعتی به اتمام رسیده و مطابق نقشه‌های موجود، وارد مرحله مونتاژ الکتریکی می‌شود.

  

مرحله مونتاژ الکتریکی تابلو برق صنعتی

بدنه و اسکلتی که در بخش مونتاژ بدنه تولید شده؛ وارد مرحله مونتاژ الکتریکی می شود. در این مرحله اسکلت داخلی، روی پایه‌های داخلی تابلو قرار گرفته و سپس تمامی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مورد نیاز تابلو شامل فیوز، رله‌، سیم‌، کانکتور، کابل، کنتاکتور، پریز، کلید، فتوسل، لامپ، شینه‌ها و سایر تجهیزات روی آن نصب می‌شوند.

شینه‌های الکتریکی از مهم‌ترین قطعات داخل تابلو برق هستند. شینه‌ها، نوار (کلاف)‌هایی از جنس مس هستند و بنا بر کاربردی که داخل تابلو برق دارند، در بخش برش با دستگاه‌های مخصوصی بریده، سپس خم شده، به صورت دستی یا اتوماتیک سوراخ (پانچ) می‌شوند و در نهایت برای ایجاد عایقی، روی آن ها وارنیش قرار می‌گیرد.

تجهیزات الکتریکی استفاده شده در تابلو برق باید از برندهای معتبر و با کیفیت تهیه شوند. هم چنین طراحی سیستم اتصالات و کابل‌ها  نیز باید به گونه‌ای باشد که نقاط ضعف و خطرات احتمالی کاهش یافته و ایمنی تابلو تضمین شود.

 

 کنترل کیفیت تابلو برق صنعتی

مراحل کنترل کیفیت تابلو برق صنعتی شامل موارد زیر است:

1.     بررسی دقیق قطعات: قبل از مونتاژ الکتریکی، تمام قطعات باید به دقت بررسی شوند تا از سالم بودن و مطابقت با استانداردهای مورد نیاز اطمینان حاصل شود.

2.      بررسی اتصالات الکتریکی: اتصالات الکتریکی بین قطعات باید به دقت تست شوند تا هر گونه خطا یا قطعی در اتصالات، شناسایی و برطرف شود.

3.      تست عملکرد: پس از مونتاژ و نصب کامل تمامی تجهیزات تابلو برق، باید تست‌های عملکردی روی آن‌ها انجام شود. این شامل تست عملکرد رله‌ها، کلیدها، سیستم هشدار دهنده، و سایر اجزای الکتریکی می‌شود.

 4.      تست ایمنی: به دلیل اهمیت بسیار بالای ایمنی کارکنان و تجهیزات، تست ایمنی برای بررسی عملکرد ایمنی تابلو برق انجام می‌شود. این تست شامل بررسی قابلیت اطفاء حریق، عملکرد گرمایشی (جلوگیری از افزایش دما)، حفاظت در برابر جریان اضافی و سایر موارد مرتبط با ایمنی است.

5.      بررسی استانداردها: تابلو برق باید با استانداردهای الکتریکی مطابقت داشته باشد. بنابراین، بررسی مطابقت با استانداردهای ملی و بین‌المللی الکتریکی نیز باید انجام شود.

استاندارد IEC 61439 ،از استانداردهای مهم سازمان استاندارد تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (IECبرای تابلو برق صنعتی است. این استاندارد مشخصات مربوط به طراحی، ساخت، تست و عملکرد تابلوهای (توزیع) برق را تعیین می‌کند.

 از طریق انجام مراحل کنترل کیفیت، می‌توان از تابلو برق صنعتی به صورت ایمن و قابل اعتماد در محیط‌های صنعتی استفاده کرد.

 با رعایت استانداردهای الکتریکی مربوط به ساخت تابلو برق صنعتی و همکاری با متخصصین با تجربه در این زمینه، می‌توان به تولید تابلوهای برق صنعتی با کیفیت بالا و عملکرد بهینه دست یافت. این اقدامات نه تنها موجب افزایش ایمنی و کارایی تجهیزات الکتریکی می‌شود بلکه به صرفه‌جویی در زمان و هزینه نگهداری و تعمیرات نیز کمک می‌کنند. در نتیجه به مشتریان این صنعت  این امکان را می‌دهد تا بهره‌وری و کارایی خود را افزایش دهند.